Τρίτη 10 Μαΐου 2016

Η επιφάνεια της Γης κινείται πάνω κάτω

Κορυφαίοι γεωεπιστήμονες μελέτησαν την κίνηση του μανδύα του πλανήτη μας



Αν και δεν το καταλαβαίνουμε, η επιφάνεια της Γης κινείται συνεχώς πάνω κάτω σαν γιο-γιο. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν κορυφαίοι γεωεπιστήμονες, οι οποίοι μελέτησαν σε παγκόσμια κλίμακα την κίνηση του μανδύα της Γης, του στρώματος πάχους περίπου 3.000 χιλιομέτρων, που βρίσκεται κάτω από τον γήινο φλοιό και πάνω από τον πυρήνα του πλανήτη μας.
Οι επιστήμονες του Τμήματος Γεωεπιστημών του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ, με επικεφαλής τον δρα Μαρκ Χόγκαρντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωεπιστημών «Nature Geoscience», δημιούργησαν την πρώτη διεθνή βάση δεδομένων για τις χαοτικές κινήσεις του μανδύα.
«Αν και μιλάμε για χρονολογικές κλίμακες που φαίνονται απίστευτα μεγάλες σε σας και σε μένα, η επιφάνεια της Γης ανεβοκατεβαίνει σαν γιο-γιο!» δήλωσε ο Χόγκαρντ. «Στη διάρκεια μιας περιόδου ενός εκατομμυρίου ετών, η κίνηση του μανδύα μπορεί να αναγκάσει την επιφάνεια να κινηθεί πάνω-κάτω κατά εκατοντάδες μέτρα», πρόσθεσε.
Οι επιστήμονες έκαναν περισσότερες από 2.000 μετρήσεις στους βυθούς των ωκεανών, όπου είναι πιο εύκολο να καταγράψουν τις κινήσεις του υποκείμενου μανδύα. Οι κινήσεις αυτές ασκούν καθοριστική επίδραση στο «πρόσωπο» της Γης, δημιουργώντας βουνά, ηφαίστεια και σεισμούς.
Οι νέες παρατηρήσεις έρχονται σε αντίθεση με τις προβλέψεις και θεωρίες των γεωλόγων πριν από 30 χρόνια. Οι μετρήσεις αποκάλυψαν ότι οι κυματοειδείς κινήσεις του μανδύα συμβαίνουν με ρυθμό πολύ πιο γρήγορο από ό,τι είχε υποτεθεί έως τώρα.
Οι κινήσεις του μανδύα, μεταξύ άλλων, ενδιαφέρουν τις εταιρίες πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς επηρεάζουν τον ρυθμό με τον οποίο δημιουργούνται οι υδρογονάνθρακες στο υπέδαφος.
Επιπλέον, όπως είπε ο Χόγκαρντ, «λαμβάνοντας υπόψη ότι η επιφάνεια της Γης κινείται πολύ πιο γρήγορα από ό,τι είχαμε προηγουμένως πιστέψει, αυτό επηρεάζει και άλλα πράγματα, όπως η σταθερότητα των πάγων στους πόλους, άρα θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα την κλιματική αλλαγή στο παρελθόν».

Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

Έρευνα: Τα μνημονιακά δάνεια έσωσαν τις ευρωπαϊκές τράπεζες και όχι την Ελλάδα


Το πρόγραμμα διάσωσις της Ελλάδας που κατέληξε σε τράπεζες και ιδιώτες πιστωτές!


Κάτω από το 5% των δανείων, ύψους 220 δισ. ευρώ, που δόθηκαν για τη σωτηρία της Ελλάδας στα πέντε πρώτα χρόνια των μνημονίων, κατέληξαν στον ελληνικό προϋπολογισμό, τη στιγμή που τα υπόλοιπα πήγαν στη διάσωση των ευρωπαϊκών τραπεζών, σύμφωνα με 24σέλιδη έρευνα της "Ευρωπαϊκής Σχολής Μάνατζμεντ και Τεχνολογίας" (ESMT) του Βερολίνου, η οποία δημοσιεύεται στη γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 95% των μνημονιακών δανείων διατέθηκαν για να σωθούν ευρωπαϊκές τράπεζες και μάλιστα σε βάρος του συνόλου. «Η έρευνα αποδεικνύει ότι η Ευρώπη και το ΔΝΤ έσωσαν τα περασμένα χρόνια κυρίως τις τράπεζες και άλλους ιδιώτες πιστωτές» προσθέτει η Handelsblatt.
«Με τα πακέτα βοήθειας σώθηκαν κυρίως ευρωπαϊκές τράπεζες» δηλώνει στην Handelsblatt ο διευθυντής της ESMT, Γιοργκ Ρόχολ, ο οποίος συμμετέχει και στο γνωμοδοτικό συμβούλιο του γερμανικού Υπουργείου Οικονομικών. Σύμφωνα με την έρευνα, 86,9 δισ. ευρώ πήγαν στην εξόφληση παλαιών χρεών, 52,3 δισ. για εξόφληση τόκων και 37,3 δισ. για την επανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.

Που πήγαν τα λεφτά.

Η «Ευρωπαϊκή Σχολή Μάνατζμεντ και Τεχνολογίας» (ESMT) του Βερολίνου προσκομίζει για πρώτη φορά στην 24σέλιδη έρευνα ένα λεπτομερή υπολογισμό: Οι οικονομολόγοι της ανέλυσαν κάθε ένα δάνειο ξεχωριστά επί βδομάδες για να διαπιστώσουν που πήγαν τα λεφτά. Το συμπέρασμα είναι αποκαλυπτικό: μόνο 9,7 δισ., δηλαδή λιγότερο από το 5% μπήκαν στον ελληνικό προϋπολογισμό και επομένως ήταν προς όφελος των πολιτών. Το μεγαλύτερο μέρος χρησιμοποιήθηκε για την εξυπηρέτηση παλαιών οφειλών και την πληρωμή των τόκων.
«Πρόκειται για κάτι που υπέθεταν όλοι αλλά το γνώριζαν λίγοι και επιβεβαιώνεται τώρα από την εν λόγω έρευνα: Εδώ και έξι χρόνια η Ευρώπη προσπαθεί μάταια να τερματίσει την κρίση στην Ελλάδα με δάνεια και απαιτεί συνεχώς σκληρότερα μέτρα και μεταρρυθμίσεις. H αιτία της αποτυχίας βρίσκεται όμως προφανώς λιγότερο στην πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης και περισσότερο στο σχεδιασμό των προγραμμάτων βοήθειας» σημειώνει η γερμανική εφημερίδα.

Ένα πρόγραμμα που κατέληξε σε αποτυχία και ο λογαριασμός πήγε στους Έλληνες φορολογούμενους. 

Όπως σημειώνει η εφημερίδα, οι υπολογισμοί αυτοί εγείρουν αμφιβολίες για τον σχεδιασμό των προγραμμάτων βοήθειας, αφού με τα δάνεια εξυπηρετήθηκαν χρέη, αν και η Ελλάδα είναι από το 2010 ντε φάκτο χρεοκοπημένη. Ιδίως η σωτηρία των ελληνικών τραπεζών αποδείχθηκε καταστροφική για τους φορολογούμενους. Συνολικά, διοχετεύθηκαν από τα δύο πακέτα βοήθειας 37,2 δισ. ευρώ στις ελληνικές τράπεζες. Η βοήθεια όμως αυτή εκμηδενίσθηκε εν τω μεταξύ πλήρως, αφού από την ανακεφαλαιοποίηση του 2013 έχασαν σχεδόν το 98% της αξίας τους στο χρηματιστήριο.
«Το κούρεμα του ελληνικού χρέους θα έπρεπε να ήταν πιο σκόπιμο, είναι ήδη στην αρχή των προγραμμάτων βοήθειας το 2010» τονίζει ο Γιόργκ Ρόχολ και προσθέτει: «Θα έπρεπε βέβαια η γερμανική κυβέρνηση να είχε στηρίξει πιθανόν τις γερμανικές τράπεζες με κρατική ενίσχυση, αλλά θα είχε γίνει σαφές τουλάχιστον που πάνε τα λεφτά».
(με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)